Blomsterringen er en av de største leverandørene av blomster på markedet. De leverer potteplanter og snittblomster til butikker over hele landet. I dagligvaren er utfordringen stor. Blomstene må se pene ut. Farger og utvalg må stemme overens med årstid, begivenheter og kampanjer. Det er Carina Garganos jobb. Som salgskonsulent er hun tett på forbrukerens opplevelse av blomsterboden.

Det første Carina gjør når hun kommer i butikken, er å åpne appen «Leading the Team» og ta et bilde. Med kamera dokumenterer hun hvordan hyllene ser ut i det hun kommer. Hun registrerer varebeholdning, mangler og fakta i den digitale sjekklisten. Hun snakker inn noen muntlige notater, og gjør rapporten tilgjengelig for ledelsen med et tastetrykk.

For Carina er appen en anledning til å vise hva hun faktisk gjør.

For ledelsen er den en kilde til ny innsikt.

Blomsterringen_4-1

«Jeg føler at jeg får vist fram hva jeg bidrar med og kan dokumentere at jobben i butikken tar tid og varierer fra sted til sted og fra gang til gang. Samtidig gir det ledelsen i Blomsterringen viktig styringsinformasjon, som kan bli brukt til å utvikle butikker, presentasjon og hvordan hver enkelt av oss jobber.»

Data. Mer enn tall.

En avgjørende faktor for å øke omsetningen, er informasjon. Ikke bare om tall, men om alle de ulike faktorene som bidrar til at blomstene selger. Hva møter konsulentene i butikk? Hvilke grep er med på å hindre svinn? Det handler ikke bare om å innhente data, men å øke mengde relevant og tilgjengelig data, som gir ledelsen en dypere forståelse av situasjonen bak tallene.

Carina vet at roser selger godt der Vinmonopolet ligger. At det å rydde i hyllene handler om mer enn orden. Det reduserer svinn. Besøkene varierer i tid, fordi butikkene har ulike rutiner. Noen har dedikerte medarbeidere.

Andre trenger betydelig hjelp en fagkvinne som Carina.

 Blomsterringen_2

En enkel løsning.

1200 butikker blir fulgt opp av 10 dedikerte konsulenter. Flere tusen papir-skjemaer ble tidligere satt i ringperm. Og sjelden lest.

Uten å trenge et stort nytt IT-system, har salgsdirektøren fått et verktøy som gjør at han kan nyttegjøre seg erfaringen konsulentene har. Det er Erik Holm fornøyd med.

Blomsterringen NOTAT«Med løsningen fra Contendo får vi nå en fullverdig og god dokumentasjon fra konsulentene som gir oss i ledelsen viktig innsikt for å gjøre de riktige tingene. Løsningen har vært enkel å implementere og ta i bruk. Konsulentene var i gang med å dokumentere allerede fra første dag.» 

Det er nettopp så enkelt det er.

Carina tar et nytt bilde før hun går. Av bugnende blomsterbøtter. Velstelte planter. Ordnede hyller. Farger som minner om vår og påske, og øker vår tilbøyelighet til å ta med oss en blomst hjem. Bak finansielle nøkkeltall ligger nemlig en verdi som ikke alltid er synlig, men som Carina kjenner godt:

Verdien av inspirert arbeid.

 

Les om mer om løsningen og hvordan den ga verdi for Blomsterringen herhttp://www.contendo.no/kunder/blomsterringen

 

Har du nødvendig innsikt og forstår hva som påvirker dine resultater? Er dine ansatte og butikker kundeklare? 

Ta et uformelt møte med oss i Contendo for en gjennomgang av hvordan en løsning som Leading the Team understøtte din forretning der vi også kan presentere hva vi har gjort for kunder som Blomsterringen. Ta kontakt med Jan-Kaare Moskaug på tlf 90 11 75 78 eller book et møte på linken under.

 

 Book møte om smarte løsninger for retail

 

Kartlegg din Digitale modenhet!

Gå gjerne igjennom vår digitale sjekkliste for å kartlegge din modenhet i forhold til å jobbe effektivt i kanalen. 
 

 

sjekkliste for kjedeledere