Blomsterringen - rekordomsetning fra impulskjøp...

Blomster kjøper vi på impuls. Enten vi vil gjøre stas på andre, eller glede oss selv. Hvordan leverer Blomsterringen rekordomsetning på impulskjøp? 

Blomsterringen er en av de største leverandørene av blomster på markedet. De leverer potteplanter og snittblomster til butikker over hele landet. I dagligvaren er utfordringen stor. Blomstene må se pene ut. Farger og utvalg må stemme overens med årstid, begivenheter og kampanjer. Det er Carina Garganos jobb. Som salgskonsulent er hun tett på forbrukerens opplevelse av blomsterboden.


Det første Carina gjør når hun kommer i butikken, er å åpne appen «Leading the Team» og ta et bilde. Med kameraet på mobiltelefonen dokumenterer hun hvordan hyllene ser ut i det hun kommer. I den digitale sjekklisten registrerer hun varebeholdning, mangler og fakta. Hun snakker inn noen muntlige notater, og gjør rapporten tilgjengelig for ledelsen med et tastetrykk.

For Carina er appen en anledning til å vise hva hun faktisk gjør - og gjøre det mer effektivt enn før.

For ledelsen er den en kilde til ny innsikt.

Blomsterringen_4-1

«Jeg føler at jeg får vist fram hva jeg bidrar med og kan dokumentere at jobben i butikken tar tid og varierer fra sted til sted og fra gang til gang. Samtidig gir det ledelsen i Blomsterringen viktig styringsinformasjon, som kan bli brukt til å utvikle butikker, presentasjon og hvordan hver enkelt av oss jobber.»

 

Data. Mer enn tall.

En avgjørende faktor for å øke omsetningen, er informasjon. Ikke bare informasjon om tall, men om alle de ulike faktorene som bidrar til at blomstene selger. Hva møter konsulentene i butikken? Hvilke grep er med på å redusere svinn? Det handler ikke bare om å innhente data, men å øke mengden av relevante og tilgjengelige data, som gir ledelsen en dypere forståelse av situasjonen bak tallene.

Carina vet at roser selger godt der Vinmonopolet ligger. Hun har sett hvordan ryddige hyller handler om mer enn orden. Det reduserer svinn.

Besøkene hennes varierer i tid, fordi butikkene har ulike rutiner. Noen har dedikerte medarbeidere. Andre trenger betydelig hjelp fra en fagperson som Carina. 1200 butikker blir fulgt opp av ti dedikerte konsulenter. 

 Blomsterringen_2

En enkel løsning.

Flere tusen papirskjemaer ble tidligere satt i ringperm. Og sjelden lest. Uten å trenge et stort nytt IT-system, har salgsdirektør Erik Holm fått et verktøy som gjør at han kan nyttigjøre seg erfaringen konsulentene har. Det er han fornøyd med.

«Med løsningen fra Contendo får vi nå en fullverdig og god dokumentasjon fra konsulentene. Dette gir oss i ledelsen viktig innsikt for Blomsterringen NOTATå gjøre de riktige tingene. Løsningen har vært enkel å implementere såvel som å ta i bruk. Konsulentene var i gang med å dokumentere allerede fra første dag.» 

Det er nettopp så enkelt det er.

Carina tar et nytt bilde før hun går. Av bugnende blomsterbøtter. Velstelte planter. Ordnede hyller. Farger som minner om vår og påske, og øker vår tilbøyelighet til å ta med oss en blomst hjem. Bak finansielle nøkkeltall ligger nemlig en verdi som ikke alltid er synlig, men som Carina kjenner godt:

Verdien av inspirert arbeid.

 

Les mer om hvordan Carina bruker løsningen i et besøk hos en av sine kunder her 

 

Contendo, til tjeneste.

Vi vet jo det: Vi redder ikke verden med en ny app. Men å sørge for økt salg med et presist verktøy, det kan vi garantert hjelpe deg med. Ring Frode Waage på 901 35 019 for en uforpliktende prat, eller oss en send e-post

Book møte om smarte løsninger for retail

Eirik Holm

Salgsdirektør, Blomsterringen

«Med løsningen fra Contendo får vi nå en fullverdig og god dokumentasjon fra konsulentene som gir oss i ledelsen viktig styringsinformasjon. Løsningen har vært enkel å implementere og ta i bruk. Konsulentene var i gang med å dokumentere allerede fra første dag…»