For at kjedeledere skal lykkes med gjennomføring i butikk, er det smart å sørge for effektiv kommunikasjon ut til butikkmedarbeiderne om endringer i kampanjer, ukesoppgaver, sortiment og priser. Her forklarer vi deg hvordan du kan gjøre dette på en effektiv måte – og hvorfor det er viktig.

Selve grunnlaget for en godt drevet fysisk butikk, er å sørge for orden og tydelige produktplasseringer slik at kundene finner frem og får en god kjøpsopplevelse. I tillegg må varene plasseres på en måte som gjør totaløkonomien best mulig. Space Management handler nettopp om å ha gode og effektive verktøy og prosesser for å kunne optimalisere tilgjengelig plass i butikken. Varer bør få en optimal plassering med tanke på kundestrøm, kjøpemønster og produkttrender. Resultatet av god Space Management ute i butikk viser som regel økt omløpshastighet, redusert varebeholdning og økt salgsomsetning.

 

Det begynner å bli lenge siden det kun var fire sesonger i varehandelen. Vareflyten er større enn noen gang – produkter skal kjapt inn og kjapt ut. Tempoet i vareutskiftingen er ikke kun noe dere i kjedeledelsen har lagt opp til, også kundene forventer hyppig fornyelse av butikkenes vareutvalg. De vil bli inspirert når de tar turen til en fysisk butikk, og ikke minst få en annen kjøpsopplevelse enn hva de får i en nettbutikk.

Butikker som til enhver tid har kontroll og oversikt over eget sortiment, gjeldende priser og kampanjer har større sjans for å lykkes med økt omløpshastighet.

Få butikkene kundeklare til når kampanjen går

 

Få full oversikt over endringer i sortiment og pris

Campfire er en Team Management-løsning fra Contendo som gjør det mulig for deg som kjedeleder å kommunisere endringer i sortiment og pris ut til de butikkansatte slik at de kan forberede seg. Her kan du også gi informasjon om ukesoppgaver og kommende kampanjer. Når de ansatte får denne informasjonen, er det straks mye enklere å gjøre butikken kundeklar og med det øke salgspotensialet.

I Campfire – den digitale møteplassen – har du og de ansatte i hver butikk, i tillegg til internkommunikasjon, tilgang til nøkkeltall og kundetilfredshet i et oversiktlig dashboard. Dere har informasjonen lett tilgjengelig gjennom en app og et moderne, lettfattelig web-grensesnitt. Campfire gir deg med andre ord verktøyene du trenger for å skape begeistring og engasjement hos de ansatte i hverdagen, og du har full oversikt på hvordan de enkelte butikkene presterer i forhold til hverandre.

Slik får du engasjerte og motiverte ansatte

 

Hvordan kan du øke butikkens salgspotensiale_faghandel Bilde1 

 Så enkelt blir butikkene klare til kampanjene:

  • Fra «to do-listen» i appen velger butikken aktuell kampanje.
  • Butikkmedarbeideren følger beste praksis (går gjennom en karusell med gitt innhold/pre set agenda) herunder en sjekkliste som er malen alle skal følge.
  • Butikken tar bilder for å dokumentere gjøremål og vise hvor bra butikkens utstilling ble.
  • Når alt er på plass, havner butikken på «grønn» liste og er «klar for kampanje»

Spill de ansatte gode med fokusaktiviteter

I Campfire kan du gi de ansatte arbeidsoppgaver som vi kaller fokusaktiviteter. Dette er konkrete arbeidsoppgaver som gjør at de ansatte vet hva som forventes og kreves når de er på jobb. Løsningen bidrar dermed både med å sikre beste praksis, skape trygge og gode kundeopplevelser og sørge for gode resultater. Som kjedeleder får du full innsikt i hvilke aktiviteter og tiltak som fungerer og ikke. Campfire er også rask, enkel å ta i bruk og billig å få på plass – uten tunge og dyre prosesser. Løsningen har et standardoppsett, men kan tilpasses etter behov.

 

Med effektiv kommunikasjon ut til de butikkansatte øker du sjansen for at dere sammen vil lykkes med å øke butikkens salgspotensiale.

Skap et «dream team» med fokusaktiviteter

Les også: Sikre bedre kundeopplevelser i butikkene

Ta kontakt med oss for å finne ut hvordan vi i Contendo hjelper kunder med sine digitaliseringsprosjekt - for å skape gode kundeopplevelser og nå sine mål raskere!